De top 5 CRM-trends in 2022

Een CRM-systeem (Customer Relationship Management) helpt je organisatie bij het beheren van je klantgegevens. Met een CRM-systeem kan een organisatie klantgegevens up-to-date houden, elk contact met hun klanten bijhouden en klantaccounts beheren. Met een CRM-systeem verbeter je je klantrelaties en Customer lifetime value. In dit artikel leggen wij de top 5 CRM-trends voor 2022 uit!

CRM-trend 1: Interactie met een klant is net zo belangrijk als de producten en services die een organisatie levert

Uit onderzoek van Salesforce blijkt dat 84% van de klanten de ervaringen met een organisatie net zo belangrijk zijn als de producten en/of diensten die de organisatie levert. Met een goed CRM-systeem, zoals Dynamics 365, worden klanten beter ondersteund. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • Het beschikbaar hebben en verrijken van data tijdens de volledige customer journey van de klant.
  • Het automatiseren en digitaal beschikbaar stellen aan de klant van de aanwezige kennis ia een kennisbank en het aanbieden van live chat mogelijkheden.
  • Het synchroniseren van de klantdata tussen applicaties en het verkrijgen van een 360 graden beeld van de klant.
  • Het beschikbaar hebben van klantdata binnen alle afdelingen van een organisatie en het te allen tijde up-to-date houden van die klantdata.

Het bovenstaande lijkt vanzelfsprekend, maar veel organisaties worstelen hier anno 2022 nog steeds mee.

CRM-trend 2: CRM-software wordt het grootste uitgavengebied voor bedrijfssoftware

Dat CRM-software de laatste jaren een flinke opmars heeft gemaakt is bekend. Volgens industriële schattingen van Grandview Research gebruikt meer dan 91% van de bedrijven met meer dan 10 werknemers een CRM-systeem om klantdata te beheren. Daarnaast voorspelt Gartner dat het grootste deel van de investeringen in bedrijfssoftware aan CRM-systemen wordt uitgegeven.

CRM-trend 3: Data en AI (artificial intelligence) worden een essentieel onderdeel van een CRM-systeem

Dit is misschien wel de grootste trend die alle industrieën en organisaties direct gaat beïnvloeden. Het hebben van de juiste data en daar gebruik van maken door AI-systemen wordt in 2022 steeds realistischer. Microsoft Dynamics 365 integreert al standaard AI-modellen in haar CRM-oplossingen, waardoor een organisatie heer gemakkelijk mee aan het werk kan.

CRM-trend 4: Data verzamelen wordt lastiger door GDPR- en Cookiewetgeving

Het verkrijgen en bewaren van persoonsgegevens wordt steeds lastiger door verschillende wetgevingen. Dit komt mede doordat de laatste jaren op grotere schaal persoonsdata via een datalek is gestolen. Het is in deze tijd een must om persoonsdata goed te beschermen. De meeste CRM-systemen spelen hierop in en houden rekening met de nieuwe privacywetten.

CRM-trend 5: De integratie en gebruiksgemak van een CRM-systeem wordt voor organisaties steeds gemakkelijker

Uit onderzoek van LinkedIn geeft 97% van de verkopers aan dat een CRM-systeem een ‘zeer belangrijke’ of ‘belangrijke’ ondersteuning is voor de salesafdeling. Toch blijkt dat 1/3 van diezelfde groep geen gebruik maakt van CRM-software. Dit komt doordat veel organisaties de implementatie en investering van een CRM-systeem als drempel zien.

De trend dat CRM-systemen steeds gemakkelijker te implementeren zijn met een lagere investering zet zich door. De technologieën zijn steeds sneller te implementeren en worden eenvoudiger in gebruik.

Kies voor de juiste partner!

Kies voor een CRM-implementatie altijd voor de juiste partner. Een partner die je organisatie begrijpt en meedenkt in oplossingen is cruciaal voor een succesvolle implementatie.

Dus ben je benieuwd wat een CRM-systeem voor jou organisatie kan betekenen of wil je even sparren? Kom dan langs voor een kop koffie of neem contact op met één van onze Dynamics 365 specialisten!

Gelijk de mogelijkheden van Dynamics 365 Sales/CRM ontdekken? Vraag dan nu een demo aan!

Benieuwd naar wat Microsoft business software voor jouw organisatie kan betekenen?

Plan een meetup in. Onder het genot van een kop koffie laten we je graag zien wat er mogelijk is. 

Jens Rorink

Business developer

Ook interessant om te lezen:

De top 5 CRM-trends in 2022

Een CRM-systeem (Customer Relationship Management) helpt je organisatie bij het beheren van je klantgegevens. Met een CRM-systeem kan een organisatie klantgegevens up-to-date houden, elk contact

Lees verder »

Plan een meetup!

Plan een meetup!

Laat hieronder je gegevens achter, we nemen binnen 24 uur contact met je op voor het plannen van een kop koffie!

Plan een meetup!

Solliciteer nu bij de Jong & Laan

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct onze leaflet!

Offerte aanvragen

Laat hieronder je gegevens achter, we sturen je zo spoedig mogelijk een offerte met de specifieke solution waar jouw interesse naar uitgaat.

Power BI pakket aanvragen

Laat hieronder je gegevens achter, we nemen binnen 24 uur contact met je op voor het plannen van een kop koffie om de mogelijkheden te bespreken.

Open sollicitatie

Laat hieronder je gegevens achter, we nemen snel contact met je op.​

Open sollicitatie

Laat hieronder je gegevens achter, we nemen snel contact met je op.

Training aanvragen

Laat hieronder je gegevens achter, we nemen binnen 24 uur contact met je op om de trainingsmogelijkheden te bespreken.

Plan een meetup!

Laat hieronder je gegevens achter, we nemen binnen 24 uur contact met je op voor het plannen van een kop koffie!

Training aanvragen

Laat hieronder je gegevens achter, we nemen binnen 24 uur contact met je op om de trainingsmogelijkheden te bespreken.

×
Unlock next
× Je processen digitaliseren?