E-mail automation kan een aanzienlijke invloed hebben op je verkoopproces. Het wordt nog niet op grote schaal ingezet, wat betekent dat je kansen laat liggen in jezelf te onderscheiden ten opzichte van de concurrent.
Wat is e-mail automation?
Het mooiste van e-mailmarketing is dat je e-mails kunt automatiseren, waardoor je ze één keer instelt en je e-mailprogramma vervolgens automatisch aan de hand van triggers de juiste e-mail naar de juiste personen verstuurt. E-mail automation gaat over het automatisch laten versturen van e-mails, met gepersonaliseerde content, op basis van verzamelde gegevens of gebeurtenissen. Bestaande leads kunnen met persoonlijke en relevante automatisering in e-mailcampagnes worden omgezet in klanten.
Marketing automation in Nederland is een technisch proces. De e-mails worden door middel van marketing automation software opgezet en op het juiste moment (automatisch) verzonden. Je hoeft hiervoor geen handmatige handelingen te ondernemen. De verzending kan zowel worden geactiveerd door een zogenaamde gedragstrigger, maar ook op een vast moment in de customer journey worden verstuurd als een lifecycle mailing. De eerste soort e-mails zijn triggermailings en de tweede soort e-mails zijn lifecycle mailings.
Wat zijn triggermailings?
Dit soort automatische e-mailcampagnes worden verzonden aan de hand van een actie van de ontvanger. Voorbeelden zijn een e-mail na de registratie, een aankoop of een reservering.
Wat zijn lifecycle mailings?
Dit soort geautomatiseerde e-mailcampagnes worden verzonden op bepaalde, vaste momenten gedurende de customer journey. Voorbeelden zijn een verjaardags-mail, een reactivatie e-mail na een langere tijd van inactiviteit of een terugwin campagne waarin je specifieke aanbiedingen doet.
E-mail automation heeft ontzettend veel toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan een verwelkoming van een nieuwe klant of inschrijving op je nieuwsbrief. Of aan een instructievideo die je kan mailen nadat iemand een bepaald product heeft gekocht. Wees vooral heel creatief, want het mooie is dat je maar één keer een e-mail erin hoeft te zetten en er daarna eigenlijk geen omkijken meer naar hebt.
Toepassing van e-mail automation op de customer Journey
Voor iedere fase is een ander soort marketing automation e-mail van toepassing. Ontvangers die zich in de verkenningsfase bevinden willen niet direct een sales e-mail ontvangen en bij de retentiefase is het verstandig om de ontvangers wederom te segmenteren en hiervoor passende producten aan te bieden, die gebaseerd zijn op de vorige aankoop.
Voordat bedrijven haar e-mailmarketing automation campagnes creëeren is het van belang om de ontvangers op te delen in groepen en vervolgens nogmaals op de kenmerken van de ontvangers te sorteren. Op deze manier zou je het best kunnen inspelen op de behoeften en interesses, en kunnen daarbij goed het gedrag lezen van de lezers van de nieuwsbrief.
Je bespaart ook tijd doordat je niet urenlang cv’s hoeft door te spitten. In plaats daarvan, zal je de gegevens kunnen onderzoeken die door de AI aangedreven cv-parser worden uitgewerkt om te bepalen wie relevante ervaring heeft en wie niet. Het zal je verbazen hoeveel tijd je kunt besparen doordat je gegevens overzichtelijk zijn, waardoor het proces efficiënter verloopt.
E-mail automation voor jouw organisatie
Marketing automation is in Nederland een belangrijk onderdeel in e-mailmarketing en een zeer functionele strategie om conversies te verhogen en een relatie op te bouwen met je klanten. Wat de e-mails zo interessant maken is dat er goed ingespeeld kan worden op de persoonlijke situatie van de ontvanger. Door de correcte timing van deze e-mails zorgt dit voor een positief effect op de open- en interactie ratio dan de klassieke nieuwsbrieven.
E-mailmarketing automation voor B2B bereikt op de lange termijn met weinig inspanning uitstekende resultaten. Met een uitgekiend marketing automation systeem is de kans velen malen groter dat deze e-mails worden geopend en dat er daarbij op de inhoud van de e-mail meer geklikt wordt.