De krapte op de arbeidsmarkt is al een tijd onderwerp van gesprek binnen veel organisaties. Op dit moment kampt namelijk 88% van de Nederlandse bedrijven met een personeelstekort. Tijdens het Recruitment Tech event afgelopen week werden we bijgepraat over de ontwikkelingen en de mogelijkheden in de wereld van recruitment. Welke tools zijn er beschikbaar en hoe win je in deze arbeidsmarkt de war for talent? Hieronder lees je meer over de belangrijkste trends en ontwikkelingen en tools voor werving!
Versterk je employer brand
Als je in deze markt de wedstrijd wilt winnen moet je je allereerst als aantrekkelijk werkgever profileren. Dat wil zeggen: een sterk werkgeversmerk en een positief imago voor de doelgroep die je aan wilt trekken. Daarnaast zijn er ook diverse manieren van werven om de vijver van kandidaten waarin door veel bedrijven wordt gevist te vergroten. Zo zijn er bedrijven die Game Based assessments inzetten als wervingstool, om op een innovatieve wijze inzicht te verkrijgen in competenties en talenten van een potentiële kandidaat. Aan de hand van talenten en competenties wordt er een match gemaakt met beschikbare functies binnen een organisatie.
Een andere ontwikkeling is Artifical Intelligence als selectiemethode. Deze tool wordt door verschillende leveranciers aangeboden en helpt recruiters bij het objectief selecteren van kandidaten, op basis van een cv of andere bestaande kandidaat informatie.
Voor recruiters of HR afdelingen van organisaties is het belangrijk om inzicht te hebben in de doelgroep, te weten wat de doelgroep beweegt en wat belangrijke pullfactoren en wensen zijn voor potentiële talenten. Op deze wijze kan je aantrekkelijk worden voor de doelgroep die je zoekt en strategie bepalen om deze profielen te werven. De Intelligence Group biedt hiervoor een doelgroependashboard die het mogelijk maakt om deze data inzichtelijk te hebben voor jouw specifieke vacatures. Zo is er bijvoorbeeld op te maken wat de interesses zijn van deze werknemers, hoeveel mensen er beschikbaar zijn in jouw regio maar ook wat de grootste concurrenten zijn. Het voordeel van dit dashboard is dat het te integreren is op Msquad ATS.
Optimalisatie van het recruitmentproces door een goed werkend ATS
Last but not least is het natuurlijk essentieel om gebruik te maken van een goed ATS, de motor van je recruitmentproces! Msquad ATS biedt de mogelijkheid om kandidaten in beeld te houden en sollicitanten goed op te volgen. Dit alles om een optimale candidate journey en candidate experience te bieden aan iedere sollicitant. Het Msquad ATS is uit te breiden en te koppelen met andere werving & selectie tools.
Zo valt te denken aan dashboards in Power BI die inzicht opleveren in het aantal sollicitanten, het creëren van funnels ten aanzien van een vacature, en het in beeld brengen van de time to hire en quality of hire. Ook zijn er twee applicaties voor het aandragen en registreren van potentiële kandidaten, de evenementregistratie app en de referral app.
Ga ook aan de slag met de laatste trends en ontwikkelingen!
Om de strijd om goed personeel te winnen in deze tijd is het verstandig om er écht werk van te maken. Zoals hierboven beschreven staat is employer branding en een goed werkend ATS cruciaal. Ben je benieuwd wat Msquad voor jouw organisatie kan betekenen? Wij laten het je graag weten onder het genot van een kop koffie. Vraag een demo aan of plan een meetup met een van onze recruitmentspecialisten!