E-mail automation en waarom je het zou gebruiken

E-mail automation kan een aanzienlijke invloed hebben op je verkoopproces. Het wordt nog niet op grote schaal ingezet, wat betekent dat je kansen laat liggen in jezelf te onderscheiden ten opzichte van de concurrent.

Wat is e-mail automation?

Het mooiste van e-mailmarketing is dat je e-mails kunt automatiseren, waardoor je ze één keer instelt en je e-mailprogramma vervolgens automatisch aan de hand van triggers de juiste e-mail naar de juiste personen verstuurt. E-mail automation gaat over het automatisch laten versturen van e-mails, met gepersonaliseerde content, op basis van verzamelde gegevens of gebeurtenissen. Bestaande leads kunnen met persoonlijke en relevante automatisering in e-mailcampagnes worden omgezet in klanten.

Marketing automation in Nederland is een technisch proces. De e-mails worden door middel van marketing automation software opgezet en op het juiste moment (automatisch) verzonden. Je hoeft hiervoor geen handmatige handelingen te ondernemen. De verzending kan zowel worden geactiveerd door een zogenaamde gedragstrigger, maar ook op een vast moment in de customer journey worden verstuurd als een lifecycle mailing. De eerste soort e-mails zijn triggermailings en de tweede soort e-mails zijn lifecycle mailings.

Wat zijn triggermailings? 

Dit soort automatische e-mailcampagnes worden verzonden aan de hand van een actie van de ontvanger. Voorbeelden zijn een e-mail na de registratie, een aankoop of een reservering.

Wat zijn lifecycle mailings?

Dit soort geautomatiseerde e-mailcampagnes worden verzonden op bepaalde, vaste momenten gedurende de customer journey. Voorbeelden zijn een verjaardags-mail, een reactivatie e-mail na een langere tijd van inactiviteit of een terugwin campagne waarin je specifieke aanbiedingen doet.

E-mail automation heeft ontzettend veel toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan een verwelkoming van een nieuwe klant of inschrijving op je nieuwsbrief. Of aan een instructievideo die je kan mailen nadat iemand een bepaald product heeft gekocht. Wees vooral heel creatief, want het mooie is dat je maar één keer een e-mail erin hoeft te zetten en er daarna eigenlijk geen omkijken meer naar hebt.

Toepassing van e-mail automation op de customer Journey

Voor iedere fase is een ander soort marketing automation e-mail van toepassing. Ontvangers die zich in de verkenningsfase bevinden willen niet direct een sales e-mail ontvangen en bij de retentiefase is het verstandig om de ontvangers wederom te segmenteren en hiervoor passende producten aan te bieden, die gebaseerd zijn op de vorige aankoop.

Voordat bedrijven haar e-mailmarketing automation campagnes creëeren is het van belang om de ontvangers op te delen in groepen en vervolgens nogmaals op de kenmerken van de ontvangers te sorteren. Op deze manier zou je het best kunnen inspelen op de behoeften en interesses, en kunnen daarbij goed het gedrag lezen van de lezers van de nieuwsbrief.  

Je bespaart ook tijd doordat je niet urenlang cv’s hoeft door te spitten. In plaats daarvan, zal je de gegevens kunnen onderzoeken die door de AI aangedreven cv-parser worden uitgewerkt om te bepalen wie relevante ervaring heeft en wie niet. Het zal je verbazen hoeveel tijd je kunt besparen doordat je gegevens overzichtelijk zijn, waardoor het proces efficiënter verloopt.

E-mail automation voor jouw organisatie

Marketing automation is in Nederland een belangrijk onderdeel in e-mailmarketing en een zeer functionele strategie om conversies te verhogen en een relatie op te bouwen met je klanten. Wat de e-mails zo interessant maken is dat er goed ingespeeld kan worden op de persoonlijke situatie van de ontvanger. Door de correcte timing van deze e-mails zorgt dit voor een positief effect op de open- en interactie ratio dan de klassieke nieuwsbrieven.

E-mailmarketing automation voor B2B bereikt op de lange termijn met weinig inspanning uitstekende resultaten. Met een uitgekiend marketing automation systeem is de kans velen malen groter dat deze e-mails worden geopend en dat er daarbij op de inhoud van de e-mail meer geklikt wordt.

Benieuwd naar wat Microsoft business software voor jouw organisatie kan betekenen?

Plan een meetup in. Onder het genot van een kop koffie laten we je graag zien wat er mogelijk is. 

Jens Rorink

Business developer

Ook interessant om te lezen:

Microsoft bookings

Microsoft Bookings is een planningstool en maakt deel uit van de Microsoft Office-productfamilie. Met Bookings kunnen mensen een vergadering of afspraak met je plannen. Je kunt

Lees verder »

Plan een meetup!

Plan een meetup!

Laat hieronder je gegevens achter, we nemen binnen 24 uur contact met je op voor het plannen van een kop koffie!

Plan een meetup!

Cookiemelding

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.

Solliciteer nu bij de Jong & Laan

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct onze leaflet!

Offerte aanvragen

Laat hieronder je gegevens achter, we sturen je zo spoedig mogelijk een offerte met de specifieke solution waar jouw interesse naar uitgaat.

Power BI pakket aanvragen

Laat hieronder je gegevens achter, we nemen binnen 24 uur contact met je op voor het plannen van een kop koffie om de mogelijkheden te bespreken.

Open sollicitatie

Laat hieronder je gegevens achter, we nemen snel contact met je op.​

Open sollicitatie

Laat hieronder je gegevens achter, we nemen snel contact met je op.

Training aanvragen

Laat hieronder je gegevens achter, we nemen binnen 24 uur contact met je op om de trainingsmogelijkheden te bespreken.

Plan een meetup!

Laat hieronder je gegevens achter, we nemen binnen 24 uur contact met je op voor het plannen van een kop koffie!

Training aanvragen

Laat hieronder je gegevens achter, we nemen binnen 24 uur contact met je op om de trainingsmogelijkheden te bespreken.

×
Unlock next
× Je processen digitaliseren?