Digitale transformatie brengt voor organisaties uitdagingen met zich mee. Het gehele bedrijfsproces digitaliseren vinden organisaties vaak een spannende stap. Het digitaliseren van bedrijfsprocessen vergt tijd en moeite, maar heeft veel impact op je resultaat. Je wil als organisatie natuurlijk op de juiste manier digitaliseren, maar de vraag is hoe. De technologie wordt vaak als probleem gezien, maar is dat wel zo?
Wat is voor jou als organisatie de grootste uitdaging op het gebied van digitalisering
Voor de corona crisis werd er door veel organisaties weinig aandacht besteedt aan digitale transformatie. De onzekerheden van de pandemie met het thuiswerk advies en de aanpassingen in bedrijfsprocessen hebben ervoor gezorgd dat organisaties in een sneltrein zijn gaan digitaliseren. Bedrijven zijn gaan experimenteren met technologie om de veranderingen te kunnen bijhouden. Toch, gaan veel organisaties tijdens het experimenteren de mist in doordat zij zich niet op het juiste doel van de digitalisering focussen. Vaak worden de IT-oplossingen als grootste probleem gezien. Hedendaags zijn het bedenken van IT-oplossingen en het inrichten van IT gerelateerde bedrijfsprocessen niet meer het grootste probleem. De grootste uitdaging op het gebied van digitalisering is het te kort aan personeel blijkt uit onderzoek van KPN. Juist nu bestuurskamers beslissen dat digitalisering een prioriteit heeft, is er een te kort aan bekwaam IT- personeel. Organisaties lopen door het personeelstekort vaak vast bij het juist inrichten van de gedigitaliseerde bedrijfsprocessen. In de toekomst zal het personeel te kort nog meer gaan toenemen. De kans voor organisaties om de bedrijfsprocessen te digitaliseren met de juiste mensen, is dus klein. Toch, zijn er bedrijven die wel slagen in digitalisering. Hieronder lees je waarom deze organisaties wél slagen.
Het kiezen van de juiste ICT-partner
Organisaties die kunnen meegroeien met de ontwikkelingen van de markt maken gebruik van de juiste ICT-partner. In Nederland zijn veel ICT-aanbieders. Als organisatie moet je erachter komen welke ICT-aanbieder geschikt is voor jouw wensenlijstje. De volgende verschillende aspecten die je moet bespreken met ICT-aanbieders om tot de juiste partner te komen staan hieronder beschreven.
Product
Een ICT-aanbieder biedt je waarschijnlijk verschillende producten aan. De vraag is: Zijn deze producten wel zo geschikt voor jouw organisatie? Om antwoord op die vraag te krijgen, moeten de wensen en behoeftes van jouw organisatie door de ICT-aanbieder worden geanalyseerd. De ICT-aanbieder moet meedenken in de verschillende IT gerichte oplossingen zodat de vraag van jullie als klant duidelijk is.
Grootte ICT-organisatie
Het klantencontact bij een kleinere organisatie is vaak beter. Het contact is persoonlijker en directer. In digitale transformatie in een organisatie kan vele vragen en onduidelijkheden opleveren. Wanneer je de ICT-partner belt, is handig dat zij jouw omgeving en organisatie goed kennen. Het stellen van vragen wordt daardoor makkelijker en het nieuwe IT gerichte bedrijfsproces kan sneller worden begrepen door het personeel.
Kennis
Voor jouw organisatie is het onmogelijk om alle trends en ontwikkelingen op gebied van IT bij te houden. De ICT-partner moet de ontwikkelingen nauwlettend voor jou organisatie in de gaten houden. Bij nieuwe ontwikkelingen dient de ICT-partner op een juiste manier advies te geven zodat jouw organisatie mee kan gaan met de ontwikkelingen van de markt.
Security
Security is zeer belangrijk voor de beveiliging van jouw data. De bedrijfs- en persoonsgegevens dienen veilig te worden opgeslagen zodat de data veilig is voor lekken en hackers. Als de data in verkeerde handen terecht komt, kan het risico voorkomen dat er misbruik van de data wordt gemaakt. Zorg er als organisatie dus voor dat je werkt met een ICT-partner die kan vertellen waar de data staat opgeslagen en hoe het wordt beveiligd.
Kies een responsieve service level agreement
Service level agreements is de overeenkomst die leveranciers verantwoordelijk houdt voor hun diensten. In de Service level agreements worden de aspecten zoals: verantwoordelijkheden, levertijden en kwaliteit vastgelegd. De ICT-partner die jij voor je organisatie zoekt, moet gebruik maken van een responsieve overeenkomst. Bij een niet responsieve overeenkomst zijn de prijzen van de updates vaak niet ingegrepen. De kosten van de digitalisering zullen daardoor nog hoger uitvallen. Kies dus altijd voor een responsieve overeenkomst.
Op zoek naar de juiste partner?
Wil jij als organisatie digitaliseren en ben je op zoek naar een ICT-partner die aan de bovenstaande aspecten voldoet? Maak dan je wensen kenbaar bij Msquad en wij helpen jouw organisatie met digitaliseren! Plan gemakkelijk een meetup met één van onze specialisten en ga next level met jouw organisatie!